BLOG

Life 2018.09.17

Tippek kerékpárvásárláshoz

Nem is akármilyenek!

Még a kerékpárok sokféleségével képben lévők számára sem könnyű elhatározni, hogy milyen kerékpárra is lehet szüksége, hát még annak, aki élete első kerékpárját szeretné tudatos vásárlóként beszerezni. Alább összegyűjtöttünk néhány fontos alapinfót, amit érdemes átolvasnod mielőtt belevágsz.

Milyen típusú biciklit vegyek?

Az első lépés alapvetően az, hogy eldöntsük, milyen célra vásároljuk leendő bringánkat. Városi közlekedés vagy versenyzés? Aszfalt vagy terep? Praktikum vagy külcsín? Ezek a legfontosabb típusok:

Mountain Bike:

Ha még csak ismerkedsz az erdők sáros-köves világával, de a városban is szereted csapatni úgy, hogy nem kell állandóan a bringa strapabíróságán aggódni, akkor egy belépő kategóriás MTB lehet a megfelelő választás. Súlyának, bütykös, vastag gumijának köszönhetően azonban aszfaltra nem a legoptimálisabb döntés.

Ha már haladóbb szinten állsz, akkor az adrenalin függőséget kell felmérni. A montik típusán belül is választhatsz külön kategóriákból – a bringák között leginkább a felfüggesztés rugóút-hosszában, a tárcsafékek méretében és alapjában véve a robosztusságban találhatsz különbségeket. Ezek a típusok: cross country, maraton, all mountain, enduro, freeride, downhill.

City Bike:

Ha elsősorban a gyors városi közlekedés, kényelem és praktikusság kerül előtérbe, akkor megfelelő egy modern, sárvédővel, csomagtartóval felszerelt city bike. Kényelmes ülőpozíció, láncvédő és letisztult egyszerűség jellemzi ezeket a kerékpárokat. Hosszabb túrára azért nem biztos, hogy érdemes velük elindulni.

Országúti kerékpár:

Ha szeretsz hosszú túrákra indulni az országutakon, esetleg kacsintgatsz az amatőr versenyzés felé, akkor Neked egy országútira van szükséged! Semmi sallang, csak sebesség. Vékony gumik, amik alacsony gördülési ellenállása lehetővé teszi a komoly sebességet, ezt erősíti a könnyű váz, a koskormány és a tempózásra alkalmas póz.

Cyclocross:

A mountain bike-ok ősei ezek a kerékpárok, tulajdonképpen egy megerősített, robosztusabb országúti bringáról van szó. Manapság már gyakran tárcsafékkel szerelik őket, könnyű súlyuk pedig a versenyzést is lehetővé teszik. Ha szeretsz az aszfalton is döngetni, de néha kedved lenne hirtelen bekanyarodni egy ösvényre: ez a te választásod, ugyanis a cyclocross bringák a legjobb ötvözetei az országúti- és terepkerékpároknak.

Használtat vagy újat?

Az új kerékpárok egyértelmű előnye, hogy biztos nem lesz rajta “rejtett”, elhallgatott hiba, sérülés, illetve jó esetben kapunk rá garanciát. Azonban ha nem versenyhasználatra tervezünk, akkor bőven megfelelő lehet egy használt bringa is – ügyeljünk azonban rá, hogy megbízható forrásból szerezzük azt be.

Hol vegyek kerékpárt?

Manapság egyre megbízhatóbb a különböző nagyáruházak, sportboltok választéka, azonban még mindig tartja magát a mondás: biciklit a bicikliboltban kell venni. A teljeskörű szaktudást, biztos garanciális ügyintézést csak itt fogod megkapni, arról nem is beszélve, hogy a választék is sokkal nagyobb, hiszen nem csak 1-2 márka elérhető a szaküzletekben.

Méretek:

Bicaj mérete (Mountain bike) coll-ban megadva Bicaj mérete (országúti, egyéb) cm-ben megadva Testmagasság cm-ben megadva
15-16” 52-54 165>
17” 54-56 165-170
18” 56-58 170-175
19” 58-59 175-180
20”-21” 60-62 180-190
22”-23” 62-63 190<

A fenti táblázatban találhatóak a különböző méretű embereknek ajánlott vázméretek. A hagyományoknak megfelelően az országúti kerékpároknál nem colban, hanem centiméterben vannak megadva a méretek.

Ha túl nagy a váz, akkor nem tudod úgy beállítani az ülést, hogy leérjen a lábad, ha túl kicsi, akkor tekerés közben nem tudsz nyújtott lábbal tekerni – mindkettő kényelmetlen, illetve akár sérüléshez is vezethet, így érdemes körültekintőnek lenned.

Íratlan szabály a vázméret meghatározására: ha az alkarod nyitott tenyérrel pont akkora, mint a bringa felső csöve (illetve a nyereg orrától a stucniig mért távolság), akkor megfelelő kerékpárt választottál.

Azonban mindenkinek teljesen más az anatómiája és mástól érez kényelmesnek egy bringát, így a végső döntést érdemes egy személyes teszt után hozni.

Városi kerékpároknál két típussal találkozhatunk: férfi- és női vázas bringákkal. A női vázak megkönnyítik a felszállást és leszállást, azonban nem annyira merev felépítésűek – bár ez hétköznapi használat mellett egyáltalán nem zavaró.

“Anyagozás”

Ha belőttük a felhasználási területet és indulnánk kedvenc bringaboltunkba, érdemes még átgondolni (elsősorban pénztárcánkhoz mérten), hogy milyen anyagú kerékpárt szeretnénk magunkénak tudni. Manapság már óriási a választék, a viszonylag olcsóbb alumínium és acél vázak mellett széles palettájú karbon és titán vázakat is találunk a kínálatban. Utóbbiak könnyebbek társaiknál, ebből eredően áruk is borsosabb.

Kerekek, gumik:

Az alaptípus kiválasztása után a következő fontos lépés a kerekekről kell, hogy szóljon. Alapszabály, hogy a kerék a bicikli “legsúlyérzékenyebb” pontja, hiszen ezt hajtuk, ennek a könnyűsége, vagy nehézsége a legmeghatározóbb.

A kerek mérete szintén nagyon fontos. Alapvetően válaszhatunk 5 típusból: 20; 26; 27,5; 28 és 29 colosból. Ezt persze már a felhasználási terület is meghatározza, de itt leginkább arról van szó, milyen méretekkel rendelkezünk. Ha óriásgéneket örököltünk, akkor érdemes beruházni egy 29-es bringára, hiszen ezzel lesz a legoptimálisabb kerékpároznunk, arról nem is beszélve, hogy minél nagyobb a kerék mérete, annál nagyobb a kényelmi faktor is.

Gyárilag a gyártók általában sokat spórolnak a gumikon, így az első  garnitúra gyorsan elhasználódik. Felhasználási terület alapján választhatsz bütykösebb, vastagabb, vagy sima felületű, vékony országúti, illetve a kettő közötti átmenetű gumik közül. Ha néha letévedsz az aszfaltról, akkor érdemes beruházni egy pár “terepesebb” jellegű gumira, így nem fog csúszkálni alattad a bringád. Gumik tekintetében érdemes jobb minőségűt használni, így nem kell állandóan cserélgetni.

Érdemes pár szót áldozni a felnikre is: tévhit, hogy a mountain bike-ok a vastag gumijuk miatt bírják jobban a kátyúkat. A kulcs a felni, ezeket a bringákat duplafalú felnivel szerelik, ennek köszönhető jobb a tartásuk.

Fékezés:

Egyre divatosabbá válik az országúti-, trekking- és városi kerékpárokat is tárcsafékkel szerelni, holott ez pár éve még csak a mountain bike-okra volt jellemző. Érdemes azonban meggondolni a választást, hiszen nagyon erős hagyományos fékek is léteznek – az árcédulán pedig vélhetően egész más összeg lesz feltüntetve választásunktól függően. De ha úgy érzed, biztonságra vágysz, vagy fogsz nedves környezetben (terepen) menni, akkor kifizetődő beruházás egy tárcsafék.

Felfüggesztés:

Ha terepre készülünk, akkor egyértelműen nagyon sokat dob a kényelmen és a kezelhetőségen a felfüggesztés, ennek típusát és rugóút hosszát (azaz a “méretét” a teleszkópnak) a felhasználási terület határozza meg.

Tudni kell azonban, hogy az olcsóbb (főleg nagyáruházban vásárolt) összteleszkópos biciklik nem alkalmasak komolyabb terepezésre, azok a bringák nem erre készültek, csak látványosak.

A többi szegmensben azonban átgondolandó, hogy szereltessünk-e teleszkópot bringánkba, hiszen drága dolog, illetve sokkal csalogatóbbá is teszi a bringát egy-egy tolvaj számára.

Váltás:

Megintcsak a felhasználási terület fogja meghatározni. Ha olyan helyen fogsz kerékpározni, ahol emelkedők is találhatók, akkor el kell, hogy felejtsd az agyváltót. Mountain bike-okon, országúti kerékpárokon mindig található több fokozatú váltórendszer. Ezek a rendszerek sokkal precízebbek, nagyobb áttétel tartományt tesznek lehetővé, de ezzel szemben sérülékenyebbek is.

Ha csak városi közlekedésben gondolkozol, akkor jó választás lehet egy szinte elnyűhetetlen agyváltós bicikli.  Ezek fő előnye, hogy a váltás védett helyen, a hátsó agy belsejében van, illetve felépítésének köszönhetően álló helyzetben is tudunk váltani – hagyományos váltós kerékpárral ez csak tekerés közben lehetséges.

A legegyszerűbb választás azonban, ha egy sebességgel közlekedünk, hiszen így majdnem minden problémaforrást kiküszöbölünk a váltás kapcsán. Ennek két típusa van: singlespeed (azaz, ahol van racsni, és tudunk tekerés nélkül gurulni) és örökhajtós, vagy fixi (ahol a lábunk folyamatosan forog).

Ülés:

Mivel az ember három helyen (a tenyerével, a talpával és a fenekével) érintkezik a bringával menet közben, értelemszerűen ennek a három helynek a kényelmessége kulcsfontosságú. Utóbbinál különösen kellemetlen tud lenni egy kényelmetlen nyereg egy túrán, így érdemes teszt alapján dönteni, hogy nekünk mi a legmegfelelőbb. A női nyergek általában szélesebbek férfi társaiknál.

Kiegészítők:

Ha megtaláltuk kerékpárunkat, utolsó lépésként a különböző extrákon érdemes gondolkodni. Városi közlekedésben ami kötelező: első és hátsó lámpa (akár a ruházaton is), két különálló fék elől és hátul,  küllőprizma, csengő, lakott területen kívül pedig láthatósági mellény. Ezek hiányában megbüntet a rendőr, így mindenképpen szerezzük be őket.

Nem kötelező, de erősen ajánlott kerékpározás közben: sisak, sisak, sisak! Az életedet védi. Nem nagy összeg, manapság már kifejezetten szép darabokat is gyártanak.

Városi használat mellett elengedhetetlen egy megfelelő zár, lakat beszerzése. Lassan komplett iparág foglalkozik kerékpárlopással. Sok esetben ezek elkerülhetőek lennének megfelelő minőségű lakatokkal, illetve azok helyes használatával. Mindig ügyeljünk rá, hogy legalább az egyik kereket és a vázat rögzítsük lehetőleg valami fém objektumhoz. A lakatok között a legbiztonságosabb az U-lakat, így érdemes beruházni egyre.

Ha tervezünk hosszabb túrát is, akkor egy kulacstartó kiváló szolgálatot tehet.

Szerelés:

Érdemes beszerezni egy mini szerszámkészletet, hiszen nincs nagyobb busszúság, mint állandóan a szervízvbe járkálni, és hónapokra előre kapni időpontot. Meglepően egyszerűen magunk is el tudunk sok mindent végezni otthon. Szerezzünk be: pumpát, defektszerelő készletet, marokszerszámot (amin az összes imbusz megtalálható, ami szóba kerülhet), pótbelsőt.

Ezek azok az alapok, amiknek az átgondolásával, sokkal gördülékenyebben intézhetjük kerékpárvásárlásunkat, és nagy eséllyel elégedettebbek is leszünk választásunkkal. Érdemes azonban szem előtt tartani, hogy a kerékpár is egy technikai találmány, és mint minden olyan, karbantartást, néha alkatrészcserét igényel – szánjuk rá azt a kevés időt havonta, félévente, hogy átnézzük, megtakarítjuk kedvencünket, meg fogja hálálni.

 

Fel