BLOG

Biztonság 2018.09.17

Védd a bicót!

Egy lezárt kérdés.

Megvetted végre hőn áhított bringádat, boldogan tekersz vele a moziba, de mire vége a vetítésnek és kiérsz, már hűlt helye a paripának? Ilyen, vagy hasonló helyzetbe sajnos nagyon sokan kerültek már. Egy okos vásárlással és helyes technikával azonban ez is elkerülhető. Nézzünk, mire érdemes figyelni:

Ne spórolj a biztonságon! Ökölszabály, hogy a vásárolt lakat tegye ki a kerékpár árának 10 százalékát.
Bármilyen rövid időre is hagyod őrizetlenül a bringát, mindig zárd le!
Ha nagy értékű kerékpárral közlekedsz, akkor akár 2 zárat is használj!
Mindig győződj meg róla, hogy legalább az egyik kereket és a vázat is lezárod!
Figyelj oda, hova zárod a bringát. Ne fához, ne elmozdítható, “lötyögős” oszlophoz zárd, mert ezek nem feltétlenül ellenségei egy-egy jól felkészült tolvajnak.
A tárgy, amihez odazárod, mindig legyen legalább olyan erős, mint a lakat.
Nagy forgalmú, frekventált városi helyszíneken érdemes hagyni a kerékpárt, hiszen itt kisebb eséllyel vetnek szemet rá. Legjobb, ha olyan helyet választunk, amire magunk is rálátunk, vagy ezt rábízzuk egy térfigyelő kamerára.
Őrizd meg a kerékpáros igazolványodat és írd fel valahova a vázszámot. Ki tudja, mikor lesz szükség rá.
Végül, de nem utolsó sorban: ne használj szép, látványos, csalogató kinézetű bringát városban. Ezzel a legkönnyebb védekezni.

Milyen zárat vegyek?

Halmokban állnak a nagyvárosokban a párezres lakatokkal lezárt kerékpárok. Ezen zárak ~10 másodperces kinyitásához még csak komoly szerszámra sincs szükség. Sok tolvaj fagyasztóspray-t is hord magánál, erre is érdemes felkészülni.
A zár kiválasztásának első szempontja természetesen a biztonság. Alapvetően két kategóriába sorolhatjuk a lakatokat: a sodronyból, vagy láncból készült hosszú, hajlékony típusok, illetve a merev, általában U-alakú acélprofilt alkalmazók. Utóbbi kisebb átfogással rendelkezik, így okosan kell lezárni, előbbivel flexibilitása és hossza miatt nincs ilyen probléma. Mindkét zártípus más-más szerszámkészletet igényel, így a legbiztosabb, ha mindkettővel lezárjuk – a tolvajok általában csak az egyikre specializálódnak.
A zár lehet kulcsos, vagy számzáras. A számzáras típusok (a kulcs elvesztésének kiküszöbölése mellett) bonyolultabb mechanikai tulajdonságokkal rendelkeznek, így biztonságosabbak, bár az olcsóbb típusok valójában egy kalapáccsal szétverhetőek – kulcsos zár esetén ez nem jelent megoldást a tolvajnak.

Második szempontunk szintén az egyik legfontosabb: a zár súlya és szállíthatósága. Hiszen ki akarna mindenhová cipelni egy akár 3-4 kilogramm súlyú lakatot? Minden zárhoz kapunk egy adaptert, amivel a vázhoz rögzíthetjük; ez egy praktikus, kézreálló megoldása a problémának.

Ha megtaláltuk zárunkat is és sikeresen le is zártuk egy biztonságos helyre a bringát, érdemes még egy-két apróságról szót ejteni. Sok kerékpárt gyárilag úgy szerelnek, hogy a kerekek és az ülés szerszám nélkül, egy mozdulattal kivehető a helyéről. Ezt elkerülendő, érdemes ezeket az apró alkatrészeket olyanra cserélnünk, ami csavarral zár, így nem olyan csalogató a gazfickók számára.
Több gyártó rendelkezik biztonság-skálával, aminek segítségével könnyedén megállapítható, nekünk milyenre van szükségünk. Ezek általában 10-12 fokozat között mozognak – az utolsó 3-4 darab már a “kinyithatatlan” kategóriába tartozik. Ha ezeket egy második zárral is kiegészítjük, egészen biztosak lehetünk a dolgunkban.

Legjobb megoldást az U-lakat kínál, kombinálva egy sodronnyal. Azonban ez is kevés lehet, ha nem kellő körültekintéssel használjuk őket. Érdemes tehát erre figyelni, és nem ezen spórolni. Sok-sok boldog kilométert jelent majd ez kedvenc bringánk nyergében.

Fel